De eerste Duurzame Schoolleider is bekend!

Een duurzame schoolleider zorgt dat milieubewustzijn, sociale rechtvaardigheid en economische verantwoordelijkheid in elke onderwijslaag worden geïntegreerd. Denk aan energiezuinige schoolgebouwen, afvalreductie, gezond en lokaal voedsel in de kantine, en duurzaamheid als vast onderdeel van het curriculum. Jeffrey Vogel mag deze titel als eerste dragen!

Linksonder Duurzame Schoolleider 2024 Jeffrey Vogel.

De eerste Duurzame Schoolleider is een feit: Jeffrey Vogel van Albeda mbo in Rotterdam is door de jury unaniem verkozen en won een masterclass duurzaam onderwijs van Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO), samen met Coöperatie Leren voor Morgen en Dyade medeorganisator van de Duurzame Schoolleider Verkiezing 2024.

Juryvoorzitter Henk Tameling: “Zijn aandacht voor de persoon, zijn mate van ondersteuning van zijn teamgenoten en zijn enthousiasme hebben geleid tot een school waar duurzaamheid door zijn gedrag en inzet een stabiele factor is geworden.”

Een belangrijke gebeurtenis voor het verduurzamen van het onderwijs, aldus Giuseppe van der Helm die avond opende: “Als je aan duurzame docenten vraagt ‘Wat heb je nu echt nodig’, dan is het antwoord steevast ‘steun van onze schoolleiders’.

Tijdens de feestelijke uitreikingsavond o.l.v. Emin Kececi (Meesters met Dromen) en Wieneke Maris (Duurzame Docent 2019) deelden Dr. Jessica van Wingerden (Dyade) en Pascale Peters (hoogleraar Nyenrode Business Universiteit) inzichten uit het Positieve Impact Onderzoek 2024 waarin zij onderzochten binnen het po, vo, mbo en hbo wat duurzaamheid betekent voor betekenisvol werk en betrokkenheid.

Dominique Majoor van het Koning Willem 1 College lichtte toe hoe zij al vijf keer in de top drie van de SustainaBUL wisten te komen, en Tom Houtkamp van team Visma gaf een inkijkje in wat het onderwijs kan leren van de successen uit de sportwereld.

Alle genomineerden met hun verhaal.

Waarom een verkiezing van de Duurzame Schoolleider?
Schoolleiders zijn de verbindende factor en hebben een essentiële rol in het bevorderen van duurzaamheid binnen hun scholen. De Duurzame Schoolleider Verkiezing biedt een podium aan deze leiders, erkent hun inspanningen en inspireert anderen om duurzaamheid een kernonderdeel van hun schoolbeleid te maken. 

De Duurzame Schoolleider Verkiezing is ontstaan naar voorbeeld van de Duurzame Docentverkiezing, om naast docenten ook schoolleiders te inspireren en goede voorbeelden uit te lichten. Dyade en coöperatie Leren voor Morgen delen deze ambitie en sloegen de handen ineen om in 2024 de eerste Duurzame Schoolleider Verkiezing te organiseren.

Meer inspiratie:

Gemiste kansen in coalitieakkoord

Onderwijs lijkt een van de speerpunten van de regering Rutte IV te worden. Het coalitieakkoord over onderwijs nader bekeken.

Wat kan de kracht van verbeelding doen?

Praktische tips voor docenten om via klimaatonderwijs de verbeeldingskracht van leerlingen of studenten te trainen bij het werken naar een duurzame toekomst.

Creativiteit, integratie en duurzaamheid

De Proeverij Duurzaam Onderwijs ging over creativiteit van het kind, integratie van vakken en leren voor duurzame ontwikkeling.