De school van vroeger, vandaag en morgen

Zes bevlogen onderwijstijgers kijken in een ‘klassengesprek’ terug op hun eigen schooltijd en welke invloed dat heeft gehad op wie ze nu zijn en wat ze nu doen. Inclusief hun adviezen aan de minister van Onderwijs, Dennis Wiersma.

Klassengesprek2B

Vanuit de Room for Change in De Groene Afslag gaat Wieneke Maris, docent aardrijkskunde, vanuit haar passie voor onderwijsverbetering in gesprek met Sjef Drummen (Agorascholen), Arjen Wals (hoogleraar duurzaam onderwijs), Jelle de Jong (directeur IVN), Margreet Kamman (directeur Great Learning) en Pieter Lossie (adviseur VO Raad).

 

Klik op de afbeelding om de uitzending te starten.

In het bijna zestig minuten durende gesprek is de rode draad vertrouwen en aandacht en de vraag is aan welke voorwaarden goed onderwijs voor leerlingen moet voldoen. Pieter Lossie: ‘Mijn school gaf mij ruimte en vertrouwen om me te ontwikkelen tot wie ik nu ben.’

Wat doet een onderwijsconcept met een leerlinggerichte aanpak? Sjef Drummen: ‘Niet de leerling centraal stellen, maar de ontwikkeling van de leerling.’ Margreet Kamman vraagt meer aandacht voor het tienerbrein in het curriculum. Ze benoemt de risico’s die tieners nemen en hoe je daar als docent mee om kunt gaan.

Moet het onderwijs op de schop? Arjen Wals vindt van wel: ‘Het onderwijs heeft dwarsdenkers nodig om het systeem te veranderen. Duurzaamheid is daarbij de katalysator voor onderwijsvernieuwing.’

Aan het einde van het boeiende gesprek formuleren de gespreksdeelnemers hun wensen voor goed onderwijs in de nabije toekomst. Bekijk het gesprek om hun adviezen aan onderwijsminister Wiersma te horen.

Tekst en foto’s: Henk Tameling

Met dank aan Logitech en De Groene Afslag, Laren.
Een initiatief van NADO: Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs.

Meer inspiratie:

Wat jouw gedrag doet met de natuur

Zo maak je jonge mensen bewust van de invloed van hun gedrag en andere bedreigingen op de natuur: door ze er een festival in te laten organiseren!

‘Laat leerlingen eigen curriculum beïnvloeden’

Pieter Lossie (20) slaat bruggen tussen beleidsmakers en jongeren die opkomen voor een betere wereld en ander onderwijs.

De betekeniseconomie: jij, de wereld en jullie samen

In de betekeniseconomie laten we ons raken door problemen; zodat we er iets aan kunnen doen, aldus Kees Klomp. Ecologie is daarbij uitgangspunt.