Klimaatlessen: niet praten, maar doen!

Vandaag voeren leerlingen actie voor een beter klimaat. De stakende leerlingen willen dat het kabinet snel beslissingen neemt. ‘Niet praten maar doen’, zei een van de organiserende leerlingen.

Jongeren protesteren voor het klimaat in Den Haag, 7 februari 2019.

Elke schoolleider en iedere docent zou blij kunnen worden van deze actieve en idealistische leerlingen op deze goed voorbereide lesdag met een mix van theorie en praktijk, burgerschapskunde, maatschappijleer en 21e-eeuwse vaardigheden als samenwerken, kritisch en creatief denken, communiceren, problemen oplossen en mediawijsheid. Uitdagend onderwijs, zou ik zeggen.

De jonge betogers in Den Haag houden ons een oude spiegel voor. Net als bij wereldwijde vervuiling door plastic soup te land, ter zee en in de lucht, rijst ook nu de vraag: wat doe ik zelf om mijn steentje bij te dragen aan minder CO2, verstandig eten en drinken, zuiniger energieverbruik en duurzaam reizen?

Morgen komen de leerlingen terug op school met veel indrukken en emoties. Misschien gaan ze zich wel afvragen wat hun scholen zelf doen aan duurzaamheid: hoe duurzaam is onze eigen school eigenlijk? Zijn leerling en leraar met elkaar in gesprek over klimaat, energie, circulaire economie en vliegreizen? Hoe staat het met afvalscheiding, hergebruik van materiaal, papier- en energiegebruik, eten en drinken in de kantine, vervoer naar school? Hoeveel toetsen, sector- en profielwerkstukken gaan over climate change? Waarom zijn er eigenlijk geen klimaatdoelen op scholen, bij bestuurders en de onderwijsinspectie?

Overmorgen. Wordt het weer de waan van de dag of, zoals de jonge betoger zei, ‘Niet praten maar doen’?

Tekst: Henk Tameling | Foto: Roos Nya / Shutterstock

Meer inspiratie:

Minder vliegen, meer klimaatlessen

NADO is één van de organisaties uit de wereld van onderwijs, wetenschap, cultuur, milieu en natuur die het nieuw te vormen kabinet vragen om een effectief klimaatbeleid.

Door verbinding méér impact maken

Bij NADO gaan we het in 2023 anders doen: meer samenwerken, de ego’s aan de kant en verbinden met andere personen en organisaties om meer impact te hebben.

‘Laat leerlingen eigen curriculum beïnvloeden’

Pieter Lossie (20) slaat bruggen tussen beleidsmakers en jongeren die opkomen voor een betere wereld en ander onderwijs.