Leerlingen betrekken bij de school

Het lijkt heel logisch, maar het is toch iets dat nog weleens wordt overgeslagen: Hoe betrekken we leerlingen bij ontwikkelingen van je school? Het Coornhert Lyceum heeft hier een stappenplan voor gemaakt.

Een concreet en praktisch plan om leerlingen te betrekken bij het beleid en de ontwikkelingen van een school, oftewel: Betrek je leerlingen bij de school in drie stappen.

Wat is goed onderwijs?

Het Coornhert Lyceum besloot onlangs hun leerlingenpanel nieuw leven in te blazen. “Voorheen vroegen we al regelmatig aan leerlingen wat ze goed vonden gaan en wat niet; nu willen we de thema’s breder trekken. Wat is goed onderwijs? Wat maakt een goede mentor? Wat doet een goede leraar? We willen echt met de leerlingen de diepte in, die discussies zijn veel fundamenteler dan wat er wel of niet goed gaat”, vertelt waarnemend rector Henk Tameling.

Hieronder lees je de stappen die het Coornhert Lyceum heeft genomen bij het opzetten van het leerlingenpanel.

 Stap 1: Uitroosteren

De teamleiders zijn langs alle klassen gegaan om leerlingen uit te nodigen voor het leerlingenpanel. In het panel zitten nu 30 enthousiaste leerlingen van zowel vmbo, havo als vwo. Gedurende een aantal maanden zijn leerlingen, docenten en schoolleiding elke dinsdagmiddag twee uur lang uitgeroosterd om met elkaar het gesprek aan te gaan door middel van socratische gespreksvoering. Tameling: “De docenten en schoolleiding hebben hier training in gehad en dit beviel zo goed, dat we die werkwijze ook met het leerlingenpanel hebben ingezet.”

Stap 2: Terugkoppelen

Een belangrijke stap die vaak vergeten wordt, is het formuleren van vervolgstappen en het terugkoppelen van die vervolgstappen aan de leerlingen. “Het moet niet vrijblijvend zijn”, zegt Tameling. “We hebben beloofd dat we hun input gebruiken om het onderwijs te verbeteren. We presenteren dus onze ideeën, brengen deze naar de OR en de MR en zo werken we samen aan de ontwikkeling van onze school.” Zo kwam de toetsdruk ter sprake die leerlingen vooral ervaren bij moderne vreemde talen. “De leerlingen vroegen zich af wat de zin daarvan is en de secties denken nu na over een oplossing.”

Stap 3: Vastleggen

Het betrekken van leerlingen is opgenomen in het werkplan van de school, dat weer is aangenomen door de MR en is voorgelegd aan de OR. Hier legt de schoolleiding verantwoording over af. Tameling: “Tegelijkertijd zorgt dit werkplan ervoor dat ook voor mijn opvolgers het betrekken van leerlingen onderdeel blijft van het takenpakket. Je wilt voorkomen dat het betrekken van leerlingen afhankelijk is van één enthousiast persoon. Op die manier borg je iets.”

Een stapje verder

Bij het Coornhert Lyceum zijn leerlingen ook betrokken bij de sollicitatieprocedures voor conrectoren. Tameling: “Het is belangrijk om te weten of de mensen die we aanstellen de competentie hebben om met leerlingen te werken. Leerlingen geven hierbij de doorslag. Ze nemen deel aan de gesprekken met sollicitanten en bereiden dit serieus voor. Ze zijn een volwaardige gesprekspartner.”

De website https://leerling2020.nl/hoe-betrek-je-leerlingen-bij-onderwijsvernieuwing/ geeft tips om leerlingen te betrekken bij de ontwikkelingen in jouw school.

Het Coornhert Lyceum neemt deel aan het leerlab Klassikale Context Midden

Tekst: Henk Tameling

Meer inspiratie:

De betekeniseconomie: jij, de wereld en jullie samen

In de betekeniseconomie laten we ons raken door problemen; zodat we er iets aan kunnen doen, aldus Kees Klomp. Ecologie is daarbij uitgangspunt.

‘Gelijkwaardigheid betekent zelf meedoen’

Aan de hand van tien steekwoorden leren we de enthousiaste en duurzame mbo-docent Art & Design Colien Langerwerf beter kennen.

‘Gelukkig mag ik het stokje overnemen’

Vertrekkend NADO-voorzitter Henk Tameling en opvolger Katrien Eissenloeffel in gesprek over passie, doelen en dromen.