NADO ontwikkelde voor de economiemethode PINCODE nieuwe lesbrieven over het thema waar iedere jongere nu mee te maken heeft: mobiliteit. Daarbij staan niet alleen de klassieke financiële waarden centraal: om leerlingen bewust te maken, speelt de verbinding met de sociale en ecologische aspecten een belangrijke rol.
Bij het vak economie duik je dieper in onze samenleving. Een lokaal of internationaal dynamisch systeem waar niet alleen geld bepaalt welke kant we op gaan. Ook de sociale samenhang en de natuurlijke middelen die ons ter beschikking staan, geven voortdurend richting aan de keuzes die we maken. De verbondenheid tussen economie en duurzaamheid is voor NADO een vaststaand gegeven, en leidde tot een samenwerking met Uitgeverij Noordhoff voor het ontwikkelen van lesbrieven bij de veelgebruikte economiemethode PINCODE.
Actuele onderwerpen
In nauwe samenwerking met de makers van PINCODE zijn er voor dit schooljaar actuele lesbrieven over economie en duurzaamheid gemaakt. Dit materiaal kun je als docent gebruiken in de klas naast het PINCODE-boek. Het voordeel van lesbrieven is dat je in de les meer en makkelijker aandacht kunt besteden aan actuele onderwerpen. Ze zijn recent gemaakt en gebaseerd op ontwikkelingen in de samenleving.
In de lesbrieven worden actuele ontwikkelingen behandeld waar jongeren mee te maken hebben en die impact hebben op duurzaamheid. De lesstof gaat verder dan de standaard theorie over waarden: de elementen sociaal en ecologisch zijn eraan toegevoegd. Het voordeel van een lesbrief tegenover de reguliere lesmethoden, is dat je kunt inspelen op de actualiteit. Een schoolboek of methode blijft minimaal vijf jaar onveranderd.
Versies voor vmbo, havo en vwo
De makers van NADO hebben ervoor gekozen om lesbrieven te maken over het thema Mobiliteit. Ze beschrijven daarin het effect van mobiliteit op de economie en we verbinden drie soorten waarden in de economie met elkaar: de financiële, de sociale én de ecologische waarden. Er zijn verschillende versies voor vmbo, havo en vwo.
De lesbrieven bevatten een leestekst en vervolgens opdrachten waar de leerling zelfstandig mee aan het werk kan gaan. Elke les begint met een klassikale behandeling van de leerstof. Dat betekent uitleg en ruimte voor vragen en discussie. Na afloop kan de docent op zijn of haar eigen manier met de klas ingaan op de feitelijke antwoorden en de persoonlijke reacties.
Net als in een schoolboek wordt eerst uitgelegd wat we verstaan onder mobiliteit. Ook komt een belangrijke ontwikkeling op het gebied van mobiliteit aan bod: elektrificatie. De Nederlandse overheid wil dat alle nieuwe voertuigen vanaf 2030 emissieloos zijn en dus geen broeikasgassen of andere schadelijke stoffen meer uitstoten. Deze 0 procent uitstoot is belangrijk voor de gezondheid van mensen en het milieu. Om dit doel voor 2030 te bereiken stimuleert de overheid onder meer elektrisch rijden met aanschafsubsidies en lagere wegenbelasting voor elektrische auto’s.
Twee fragmenten uit de lesbrieven als voorbeeld:
Voorbeeld 1
We hebben als mens veel behoeften waarin we met een beperkte hoeveelheid middelen moeten voorzien. We kunnen er daarbij voor kiezen om het product zelf te bezitten, of om een product of dienst te huren of te delen met anderen. Zelf bezitten heeft voordelen, zo kun je altijd direct beschikken over het gebruiksmiddel en weet je zeker in welke staat het verkeert. Delen heeft ook voordelen, zeker als je het gebruiksvoorwerp niet vaak gebruikt. Het is dan vaak goedkoper en duurzamer om het voorwerp te lenen of te huren.
Delen dan maar?
De ouders van Safia overwegen gebruik te gaan maken van een elektrische deelauto. Haar ouders hebben nu nog een eigen auto, maar deze staat gemiddeld zes dagen per week werkloos voor de deur geparkeerd en het gezin van Safia legt per jaar niet meer dan 10.000 kilometer af met de auto. Op basis van verschillende prijzen rekent de leerling uit welke voor- en nadelen kleven aan het lenen van een auto.
Voorbeeld 2
Veel economen zijn het erover eens dat klimaatopwarming voorkomen moet worden, omdat het grote maatschappelijke gevolgen zal hebben. Gevolgen die onze manier van leven ernstig bedreigen. Ook zijn veel economen het eens over de manier waarop klimaatopwarming verminderd kan worden. Namelijk door een belasting op de uitstoot van broeikasgassen. Zo’n belasting is nog niet ingevoerd in Nederland. Al betaal je wel indirect voor uitstoot via accijnzen en heffingen op het gebruik van fossiele brandstoffen zoals gas en benzine.
Elektrisch of toch maar niet?
Kamila wordt binnenkort 16 jaar en denkt eraan om van haar spaargeld een scooter te kopen. Ze heeft daarbij de keuze tussen een benzinescooter en een elektrische scooter. Ze wil de scooter gebruiken om vijf dagen per week naar school te reizen. Kamila woont negen kilometer van haar school. Met behulp van enkele kerngetallen rekent de leerling wat de kosten voor een benzinescooter en een elektrische scooter zijn.
Benieuwd hoe je de lesbrieven op jouw school kunt inzetten? Mail naar info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
De lesbriefredactie van NADO: Bastiaan van der Broek, Eveline van Dijk, Henk Tameling