Hij doet het voor de kinderen, voor de omgeving. Hij doet het samen met zijn collega’s. In een wijk die hij op zijn duimpje kent. Duurzame docent Robert Kwist en kinderen, ze horen bij elkaar als de Euromast bij Rotterdam.
Meester Robert met leerlingen Miral en Huseyin op het groenblauwe schoolplein van de Oranjeschool in Rotterdam.
Bij Robert mogen kinderen zelf hun plan trekken, Robert geeft ze de tekentafel om hun ideeën vorm te geven. Robert helpt en vindt binnen en buiten school steun voor zijn plannen. Het resultaat mag er zijn: een groenblauw schoolplein voor alle kinderen van de Oranjeschool en uit de wijk in Rotterdam-Zuid. Groen vanwege de natuur, blauw vanwege de verbeterde waterhuishouding.
Oog voor talent
De jury van de verkiezing Duurzame Docent van het jaar beloonde het werk van Robert Kwist (Rotterdam, 1977) met de eervolle titel van Duurzame Docent 2022 in het po. Een beloning voor zijn doorzettingsvermogen en werk in de Rotterdamse Afrikaanderwijk, waar hij na zijn studie begon als cultureel werker. Maar liefst twee decennia zette hij zich in voor de buitenschoolse opvang. Rijnmond TV maakte in 2020 een portret van hem onder de titel Meester Robert. Hierin zegt hij onder andere ‘Ik heb de baan van mijn leven.’ Hij werkt als pedagogisch medewerker in de kinderopvang, speelt piano met de kids, inspireert ze om het beste uit zichzelf te halen en soms is hij zelfs een vaderfiguur: ‘Het zat er al jong in. Ik ben opgegroeid zonder vader en nam als grote broer mijn zusje vaak op sleeptouw. Onbewust wist ik toen al dat ik dit wilde, denk ik.’
Stenen omgeving vergroenen
In 2022 vroeg de Oranjeschool Robert te komen werken op deze PCBO-school in de wijk Bloemhof. Hij werkte al 24 jaar met de school samen en 15 jaar lang verzorgde hij er de TSO en gaf hij les in sociale vaardigheden. Een van de eerste projecten die Robert als nieuwe medewerker van de school uitvoerde, was de vergroening van het schoolplein. Robert over het eindresultaat: ‘We hebben nu een educatieve moestuin en een mooie klimboom, en een boomhut met een glijbaan. Er zijn bosjes, appelbomen en hoogteverschillen. Op de ondergrond liggen houtsnippers. En we hebben een “buitenklaslokaal” met een podium waar je ook kunt optreden.’
Hoe heeft Robert een stenen omgeving groener kunnen maken? Robert: ‘Omdat ik 15 jaar op een stenen schoolplein heb gestaan en dit geen toevoeging vond, ben ik naar meester Ralf (de directeur, HT) gegaan en ik heb aangegeven dat het plein echt moest veranderen voor een gezonde, uitdagende, natuurlijke omgeving waar kinderen fijn kunnen spelen, bewegen en leren.’ Samen met meester Jasper (LekkerFit!-gymdocent) gingen ze op onderzoek naar mogelijkheden en kwamen in aanraking met de Groene Revolutie Schoolpleinen van IVN Natuureducatie. De plannen deelde Robert met de kinderraad waar hij voorzitter van is. Nadat die de plannen goedkeurde, en IVN en de gemeente Rotterdam geheel overtuigd waren en de subsidie subsidieaanvraag was verleend, konden ze beginnen. ‘Er is nu een ton die regenwater opvangt om de tuin te besproeien en het riool te ontlasten. Ook heeft een loodgieter uit onze straat een waterpunt aangelegd zodat er voor de kinderen een drinkpunt is bij warm weer. Het eindresultaat is een mooi groenblauw schoolplein met een buitenlokaal/podium en een educatieve tuin. Iedere TSO ben ik bezig met de kinderen in de tuin, onderhouden we planten en natuurlijk proeven we van alles.’
Waardebewustzijn
Op de vraag waarom hij dit werk doet, antwoordt hij: ‘Ik vind het belangrijk dat kinderen zich bewust zijn van de waarde die het leven biedt. Ze mogen de basis nooit vergeten. Duurzaamheid heeft voor mij met kernwaardes te maken. Die leren wij ze elke week en die worden op het plein ook uitgevoerd. Natuurlijk hoort erbij dat ze zich realiseren dat zij een onderdeel zijn van onze mooie Aarde. Wees daar zuinig op.’
Mensen uit de omgeving van de duurzame docent van 2022 omschrijven hem als een teamplayer: samen met de kinderraad heeft hij alle betrokkenen enthousiast gemaakt voor zijn groene plannen. Hij helpt leerlingen waar dat nodig is, en kijkt daarbij verder dan het schoolplein. Robert is een inspirator: hij laat positief voorbeeldgedrag zien en weet docenten te enthousiasmeren om zelf les te geven op het groene schoolplein. Hij heeft een groot hart voor zijn leerlingen, die het lang niet altijd makkelijk hebben; armoede en ongeletterdheid komen veel voor in Rotterdam-Zuid. En zoals de jury van de Duurzame Docent verkiezing het verwoordde:’ Elke school verdient een Meester Robert.’
Méér tijd voor natuureducatie
Als we doorpraten over het onderwijs, blijkt het een en al passie en trots bij Meester Robert: ‘Onderwijs is een supermooi vak en ik ben trots om er nu in te werken. Maar ik zou het nog mooier vinden als er via de overheid naast de belangrijke reken- en taallessen ook meer tijd wordt gecreëerd voor natuureducatie. En op langere termijn hoop ik dat er meer scholen een groenblauw schoolplein kunnen realiseren. Als wij duurzaamheid aanleren aan de jongsten, zullen die lessen voor de rest van hun leven bij hun blijven. Ik ben trots dat ik nu zie dat de duurzaamheid bij ons op school verborgen talenten bij kinderen naar boven brengt. Kinderen zijn meer betrokken, werken beter samen, hebben meer respect voor de natuur en ze leren hoe dingen groeien. Dat je iets plant en kan eten.’
Het advies van Robert: ‘Neem contact op met het IVN. Die hebben heel veel inspirerende onderwerpen en thema-activiteiten. En vergeet niet dat veranderingen doorvoeren tijd kost. Geef dus niet op!’
Tekst: Henk Tameling / Foto: Robert Kwist