NADO on tour: over nieuw economie-onderwijs

Hoe kan economie-onderwijs jongeren goed voorbereiden op hun toekomst? In aanloop naar de Nationale Week van het Economie-onderwijs (13-18 nov) reist de Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO) het land door om in vijf bijeenkomsten het gesprek aan te gaan tussen docenten, wetenschappers en anderen die toe zijn aan vernieuwing van het economie-onderwijs. 

Als je het economie-onderwijs op vo, hbo en wo van nu vergelijkt met dat van een aantal decennia geleden, lijkt er niet veel veranderd te zijn. Terwijl de wereld om ons heen toch wel degelijk anders in elkaar zit: de globalisering, kloof tussen arm en rijk, het tekort aan voedsel en grondstoffen, de gevolgen van klimaatverandering.

Om te zorgen dat onze toekomstige economen goed voorbereid zijn op deze prangende thema’s heeft NADO het initiatief genomen te komen tot vernieuwd en ánder economie-onderwijs. In sessies met docenten, economen en andere wetenschappers wordt al ruim een jaar gewerkt aan een nieuwe lesmethode: Economie en Ecologie, waarin ruimte komt voor de actuele kwesties en nieuwe theorieën die zijn opgekomen.

Nauwelijks duurzame thema’s

Want hoe zorgen we dat jongeren weten hoe de systemen van nu werken en hoe rusten we ze toe met de competenties om de wereld te verduurzamen? In het huidige curriculum overheersen de klassieke economische theorieën en ontbreken veel van de duurzame thema’s waar de media bol van staan. Ook in de schoolboeken is de traditionele visie op economie leidend, en de marktleiders in de onderwijsuitgeverij lopen zeker niet voorop om de inhoud aan te passen. Dus hoe moeten de leerlingen en studenten van nu zich voorbereiden op die ándere toekomst, waarin zeker niet alles zal gaan zoals de oudere generatie van oudsher gewend is? En hoe pak je dat als docent aan en in welke vakken kun je aan de slag met bijvoorbeeld een integrale benadering van wereldwijde problemen als voedsel- en grondstoffenschaarste?

Veel vragen en veel mogelijkheden waarbij we graag de hulp en betrokkenheid inroepen van eenieder die hierover ideeën heeft! Dus kom naar een van de bijeenkomsten en draag bij aan de toekomst van jongeren!

Waarom is ander economie-onderwijs nodig?

Arjen Wals (hoogleraar Wageningen Universiteit):
Het reguliere onderwijs is bijna volledig gericht op het versterken van de economie en gaat grotendeels voorbij aan de hedendaagse duurzaamheidskwesties. Daardoor missen jongeren het noodzakelijke basisdenken om wereldwijde problemen, zoals over voedselzekerheid, biodiversiteit of grondstoffenschaarste het hoofd te bieden. We moeten jongeren opleiden en uitrusten met competenties die hen in staat stellen de wereld te verduurzamen.’  

Maarten Nijman (Our New Economy):
‘We hebben een enorme behoefte aan kritisch denkende leerlingen die goed weten wat de uitdagingen van de 21ste eeuw zijn. En echt niet om de problemen op hun bordje te leggen, maar om ze toe te rusten om met de problemen om te gaan en de huidige generatie ter verantwoording te roepen. En er zijn al docenten die hier invulling aan proberen te geven. Zij worden door het onderwijssysteem, het curriculum en de examenprogramma’s eerder tegengewerkt dan geholpen. Als we deze groep kunnen ondersteunen en versterken, dan ontstaat er meer druk op dat systeem.’
Lees het gehele interview met Maarten Nijman over de noodzaak van ander economie-onderwijs.

Pieter Lossie (VO-raad en oud-voorzitter LAKS):
‘Als we vroeg beginnen met het verweven van duurzaamheid in het gehele onderwijs, zullen leerlingen de kans krijgen het duurzaamheidsprincipe in de loop der tijd persoonlijk te laden en breed toe te passen in het leven dat voor deze leerlingen nog grotendeels voor hen ligt. Dit essentiële aanbod is daarmee iets dat ik iedere leerling gun, niet alleen zij die een keuzevak duurzaamheid kiezen.’
Lees het gehele interview met Pieter Lossie over de noodzaak het onderwijs te verduurzamen.

Meer inspiratie:

De route naar duurzaam onderwijs

Op het Medilex-congres sprak Henk Tameling over de invoering in het voortgezet onderwijs van wat we voor het gemak ‘duurzaam onderwijs’ noemen.

Een concept voor duurzame VO-scholen

Een poging het containerbegrip 'duurzaam onderwijs' te verduidelijken en weerstand weg te nemen.

Koplopers van 2022 in het mbo

Op het MBO College Flevoland in Lelystad is de SustainaBul 2022 uitgereikt aan de koplopers in het mbo.

Voeg je koptekst hier toe