Waarom leren voor duurzame ontwikkeling?

NADO is van mening dat leren voor duurzame ontwikkeling in het onderwijs nodig is. We bespreken hieronder drie redenen.

‘Help het klimaat voordat de wereld vergaat’, scholieren voeren actie in Den Haag, 2019

Vanwege de toenemende vraag naar kennis

De Nederlandse academie voor duurzaam onderwijs (NADO) verwacht in het basis-en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs een toenemende vraag naar expertise op het gebied van duurzaamheid als gevolg van:  

  • Wettelijke veranderingen in het curriculum (curriculum.nu), met name vanwege een van de vier hoofdthema’s, namelijk duurzaamheid.
  • Maatschappelijke druk van bijvoorbeeld de wereldwijde klimaatbeweging.
  • Groeiend bewustzijn bij docenten, leerlingen, ouders en bestuurders zelf op het gebied van duurzaam leven.
  • Nut en noodzaak van life long learning nemen toe; veel lesstof is van de tijd dat de docent zelf van de lerarenopleiding afkwam. 

Om kennis aan te vullen

De Sustainable Development Goals verwoorden de uitdagingen van deze tijd en de ontwikkelingsdoelen van de wereldgemeenschap voor 2030. Nog tien jaar te gaan en dan moeten we de doelen hebben bereikt. De tijd begint te dringen om de gewenste transitie te realiseren. De transition twenties zijn aangebroken. NADO levert een bijdrage aan de missie dat álle leerlingen in Nederland over tien jaar het voortgezet onderwijs afronden met kennis over, vaardigheden voor en bereidheid te handelen voor duurzame ontwikkeling.

De kennis van de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties is gering op de Nederlandse scholen. De Nederlandse jeugd kan een belangrijke bijdrage leveren aan innovaties op het gebied van technologie, duurzaamheid en digitalisering.

De Nederlandse jeugd zal in het latere leven in toenemende mate te maken krijgen met tal van persoonlijke, maatschappelijke en technische vraagstukken over duurzaamheid, waaronder klimaatverandering, energietransitie, de circulaire economie, natuur, biodiversiteit en voedsel. Het onderwijs op dit gebied blijkt echter vaak mager, versnipperd, en deels gebaseerd op onvolledige, verouderde of eenzijdige informatie.

Om docenten te ondersteunen bij hun professionalisering 

Duurzaamheid gaat de komende jaren een belangrijk onderdeel vormen van een nieuw curriculum voor honderdduizenden leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. De docenten zullen hun deskundigheid op het gebied van duurzame thema’s op peil moeten brengen en houden.

Docenten hebben niet de tijd en mogelijkheid zich verregaand zich in duurzame thema’s te verdiepen en de leerlingen goed voor te bereiden op hun toekomst. Het gevaar van stagnatie en stilstand in het onderwijs kan gekeerd worden met professionaliseringsprogramma’s voor de ruim 250.00 docenten van de basisscholen tot en met de hogescholen. NADO richt zich met name op docenten in het po, vo en mbo.

NADO kan docenten voorzien van de nodige actuele kennis en lesprogramma’s op het gebied van duurzaamheid. Het gaat er om zicht te krijgen op de veelal complexe relaties binnen en tussen de thema’s als klimaat, energie, biodiversiteit, voedsel, verdelingsvraagstukken, en om handreikingen voor concrete toepassingen in de praktijk. 

NADO  werkt samen met belangrijke actoren in de wereld van duurzaamheidseducatie en kan door samenwerking docenten en schoolleiders effectief en efficiënt ondersteunen op het gebied van duurzaamheidseducatie.

Tekst: Henk Tameling | Foto: Wikiwijs

Meer inspiratie:

Duurzaamheid standaard op Radboud Universiteit

De Radboud Universiteit leert straks iedere student hoe je bijdraagt aan duurzaamheidsvraagstukken.

‘Waardevrij onderwijs bestaat niet’

Tijdens haar reis langs scholen in Europa ziet docent aardrijkskunde Wieneke Maris de belangrijke rol van onderwijs in het verduurzamen van de samenleving.

Hoe behoudt deze afvalheld zijn koers?

In Laren en omgeving rijdt een afvalwagen rond van de gemeente met een levensgrote foto van scheikundedocent én afvalheld Bas de Bruijn uit Bussum op de zijkant.