Wedstrijd en lesmateriaal ‘De Ideale School’

NADO heeft samen met Leren voor Morgen en SME het initiatief genomen om leerlingen uit te dagen hun ideeën over een ideale school te formuleren. Als vorm hebben we gekozen voor een wedstrijd.

De wedstrijd Mijn Ideale School is voor leerlingen in het PO en VO. Leren voor Morgen en ook NADO vinden het belangrijk dat de ervaringsdeskundigen uit het onderwijs gehoord worden. Daarom geven wij leerlingen een stem: via een creatieve wedstrijd kunnen zij hun visie op hun ideale school met ons delen.

Het doel van deze creatieve wedstrijd is om de input van leerlingen te verzamelen en daarmee aandacht te vragen aan onder andere politiek Den Haag. De uitkomsten van deze wedstrijd vormen daarmee een van de bouwstenen voor het ontwerp van de school van de toekomst. Het is ontzettend waardevol om mee te doen. Op die manier krijgen we een veelzijdig beeld van wat de ideale school is voor leerlingen.

Als docent kun je kort (één les of lesdeel) of lang aandacht besteden aan wat leerlingen zelf als hun school van de toekomst zien. De leukste inzending wint de prijs!

De deadline voor het inleveren van de opdracht is 24 juli. Na de zomervakantie wordt de winnaar bekend gemaakt.

Inspiratie voor lesmateriaal

Leren voor Morgen heeft de volgende lesinspiratie gepubliceerd voor het meedoen met de wedstrijd.

Wil jij met jouw leerlingen aan de slag met de wedstrijd, maar zoek je nog een kapstok om de ideale school aan op te hangen?

🌏♻️ In jouw les kun je aandacht geven aan bijvoorbeeld de Sustainable Development Goals. Dit zijn 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030.

✍🏽 De SDG’s zijn afgesproken door de landen die zijn aangesloten bij de Verenigde Naties, waaronder Nederland. De doelen zijn een mondiaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis. Samen vormen ze een breed beeld van het begrip “duurzaamheid”.

✨ Wil je inspiratie voor zo’n les? Kijk dan eens op Zeventien doelen die je deelt of lees meer over de SDG’s.

👨‍🏫Op onze website vind je nog meer lesmateriaal van verschillende leden van Leren voor Morgen;
🌱Primair onderwijs
🌿 Voortgezet onderwijs

Meer inspiratie:

Is duurzaamheid als vak links en betuttelend?

Het voornemen van de Radboud Universiteit om het vak duurzaamheid in het curriculum op te nemen, roept reacties op.

Circulariteit in de praktijk van het onderwijs

Een uitzending met gesprekken met pioniers uit het vo en mbo over hoe je lessen over duurzaamheid organiseert op school.

De betekeniseconomie: jij, de wereld en jullie samen

In de betekeniseconomie laten we ons raken door problemen; zodat we er iets aan kunnen doen, aldus Kees Klomp. Ecologie is daarbij uitgangspunt.