Actie: de staat van het duurzaam onderwijs

Duurzaamheid moet een structurele plek krijgen binnen het onderwijs! Als reactie op de Staat van het Onderwijs zoals de onderwijsinspectie die jaarlijks uitbrengt, brengt Leren voor Morgen nu de Staat van het Duurzaam Onderwijs uit. Help je mee?

Staat-van-het-Duurzaam-Onderwijs 1372x820

Wat Leren voor Morgen betreft krijgt duurzaamheid te weinig ruimte in het onderwijs: als we leerlingen en studenten echt in staat willen stellen een duurzame toekomst te creëren, moeten we er (veel) meer aandacht voor hebben in het onderwijs. Daarom is Leren voor Morgen (waar NADO bij aangesloten is) gestart met de Staat van het Duurzaam Onderwijs.

De Staat van het Duurzaam Onderwijs geeft een overzicht van verschillende onderzoeken, feiten en cijfers van de mate waarin scholen hiermee bezig zijn. Hoewel de aandacht voor duurzaamheid in het onderwijs toeneemt bij de landelijke overheid, sectorraden, onderwijsinstellingen, schoolbesturen en docenten, wijzen onderzoeken er echter op dat er nog zeer beperkt sprake is van integrale verankering: het gaat dan bijvoorbeeld om 14% van de basisscholen en 16% van de middelbare scholen. Het merendeel geeft alleen nog op ad-hoc of projectbasis invulling aan leren voor duurzame ontwikkeling, nog niet structureel geïntegreerd.

Docenten willen méér

Gelukkig zien we zien we dat onderwijsinstellingen en docenten een groeiende ambitie hebben om deze slag te maken en er wel degelijk de wens bestaat meer te doen aan duurzame ontwikkeling en in te gaan op andere maatschappelijke vraagstukken: bij twee derde van de basisschoolleerkrachten en 80% van de docenten op middelbare scholen die hebben deelgenomen aan dit onderzoek.

Wat wij denken dat nodig is, is dat duurzaamheid verankerd raakt in het onderwijssysteem, zoals in het beleid, het curriculum en de bedrijfsvoering. Daarmee kunnen docenten doen waarvoor zij dit vak veelal hebben gekozen – leerlingen voorbereiden op de wereld van morgen – en borgen we dat er in de toekomst een goede aansluiting is met de maatschappij en de arbeidsmarkt.

Wat kun jij doen?

Iedereen kan helpen de Staat van het Duurzaam Onderwijs te verspreiden, of je nu leerling of student bent, docent of onderwijsmedewerker, team- of schoolleider, ouder of familielid!

Maak zelf een bericht of deel de berichten die we via de sociale media uitbrengen. Overhandig het rapport op jouw school. Wil je een mooi opgemaakt exemplaar ontvangen om dit te doen? Laat het weten via dit formulier.

Ben je docent?

Speciaal voor docenten zijn er nog extra tips om bij te dragen:

Ben je bestuurder of schoolleider?

Er is een grote rol weggelegd voor bestuurders en schoolleiders: want door in jouw school ruimte te creëren voor duurzaamheid faciliteer je je docententeam! Dus:

  • Meld je op persoonlijke titel aan voor het netwerk van Leren voor Morgen voor schoolleiders en bestuurders om op de hoogte te blijven, inspiratie op te doen en samen met collega’s te leren en word als school lid van Cooperatie Leren voor Morgen.
  • Ga aan de slag met de SustainaBul VOSustainaBul MBO of SustainaBul HO, een netwerk van scholen dat verdere verduurzaming in het onderwijs aanjaagt via kennisdeling en samenwerking tijdens bijeenkomsten voor bestuurders, schoolleiders en duurzaamheidscoördinatoren. Daarnaast is er een coöperatieve ranking waarbij zij elkaar stimuleren om verdere stappen te zetten. Lees meer en meld je aan.
  • Bekijk de inspiratiegids van het Voortgezet Onderwijs en de het MBO.
  • Bekijk de webinars over de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid in het onderwijs, die in november 2023 in samenwerking met vijf samenwerkende ministeries, zijn georganiseerd:
  1. Webinar ‘Het curriculum in relatie tot duurzaamheid
  2. Webinar ‘Pedagogiek en didactiek in relatie tot duurzaamheid
  3. Webinar ‘Burgerschap en de Sustainable Development Goals
  4. Webinar ‘Het verduurzamen van onderwijshuisvesting en bedrijfsvoering

Meer inspiratie:

Yvette Barewijk kleedt onderwijs in duurzaam jasje

Modedocent Yvette Barewijk geeft studenten het goede voorbeeld: kleding repareren of tweedehands kopen, óf van een duurzaam merk.

Online educatie over circulaire economie

NADO ontwikkelt voor Duurzame Dinsdag het idee voor een gratis en onafhankelijke online lesmethode over circulaire economie.

‘Anders kijken, anders denken, anders doen’

'Het onderwijsveld is altijd dichtbij me geweest.' Een interview met Dyade-bestuurder en samenwerkingspartner Jessica van Wingerden.