Dit zijn de vier winnaars van 2021!

Wat drijft de Duurzame Docenten van 2021 om zich vol in te zetten voor duurzaam onderwijs? In de livecast van maandag 11 oktober vertellen de winnaars van dit jaar over hun visie en aanpak.

Presentatoren Emin Kececi en Wieneke Maris, en Louise Ruys: winnaar voor het po.

Dit zijn ze, de Duurzame Docenten van dit jaar: Louise Ruys (winnaar PO), Tim Verhoef (winnaar VO), Colien Langerwerf (winnaar MBO) en Bas van den Berg (aanmoedigingsprijs HBO/WO). Gefeliciteerd!

In de uitzending gaan ze dieper in op vraagstukken als: hoe geef je leerlingen eigenaarschap bij duurzame onderwerpen, hoe leer je ze afwegingen te maken, hoe belangrijk is het schoolklimaat voor de ambities van een duurzame docent en is er al genoeg duurzaam onderwijs in het Nederlandse onderwijs? Ook komen de juryleden aan het woord om toe te lichten waarom deze vier docenten verkozen zijn. Het uitgebreide juryrapport (met daarin ook de criteria) is in te zien.

Kijk de uitzending terug en laat je ook inspireren door deze gedreven voorlopers!

Een verkiezing met een doel

De verkiezing bestaat al een aantal jaar. Wat maakt het zo belangrijk dat dit jaarlijks wordt gehouden? ‘De geweldige initiatieven die er zijn, en de kanjers van duurzame docenten die het onderwijs rijk is, zijn hoopgevend en moeten zichtbaar worden’, licht Wieneke Maris, juryvoorzitter van de Duurzame Docent Verkiezing 2021, toe. ‘Zij verdienen het om in het zonnetje gezet te worden, omdat zij een enorme voortrekkersrol vervullen in het verduurzamen van onderwijs. Zij maken daarmee scholen tot een voorbeeld van de duurzamere samenleving waar we naartoe willen.’
Jurylid Eline Koopman gaat bij het jureren vooral letten op ‘de manier waarop de docenten het containerbegrip “duurzaamheid” handen en voeten geven – en wie zij daarin betrekken’.

Er zijn mooie verhalen van duurzame docenten binnengekomen uit alle windstreken, van Maastricht tot Amsterdam, van Groningen tot Den Bosch. Ze vertellen over het opzetten van een nieuw vak tot aan het integreren van duurzaamheid in de reguliere lessen. Jurylid en winnaar van 2020 Marjan Nijenbanning vertelt wat meedoen – en het winnen van de mbo-prijs! – haar heeft gebracht: ‘Het heeft gezorgd voor erkenning in de organisatie. Iedereen is er supertrots op. Ik word nu ook vaker benaderd met vragen rondom duurzaamheid. Niet alleen binnen, maar ook buiten onze organisatie. Wellicht hadden ze dat voor die tijd niet gedaan of iemand anders benaderd.’

Hongerige leerlingen

De wens en urgentie om duurzaamheid in het onderwijs te verwerken komen overigens niet alleen vanuit de docenten, ook de leerlingen zijn hongerig naar actuele kennis. ‘Recent onderzoek van Klimaat in de Klas laat zien dat leerlingen kennis en vaardigheden over duurzaamheid wíllen opdoen’, aldus jurylid Ruth Pasternak. ‘Het is bewonderenswaardig dat steeds meer docenten ondanks gebrek aan politieke steun duurzaam onderwijs geven. Deze inventieve koplopers belonen met zichtbaarheid en mooie prijzen, is het minste wat we kunnen doen!’

Ben je benieuwd naar de winnaars van de voorgaande jaren? Lees hun verhalen en laat je inspireren.

De organisatie van de Duurzame Docent Verkiezing is in handen van Leren voor Morgen, SME, Teachers for Climate en Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO). Met medewerking van Youth for Climate, Meesters met Dromen en Logitech.

Tekst: Trisha Goossens | Foto: NADO-LvM

Meer inspiratie:

De rol van onderwijs in leren een ‘zelf’ te zijn

Prestatiedruk en meetlust in het onderwijs ontnemen leerlingen de kans op school een ‘zelf’ te ontwikkelen. Gert Biesta biedt docenten visies.

De beste studie gaat over de thema’s van deze tijd

Wat maakt de studie Global Responsibility and Leadership van de Rijksuniversiteit Groningen zo goed? We leggen die vraag voor aan student Max Eisenbart.

‘Anders kijken, anders denken, anders doen’

'Het onderwijsveld is altijd dichtbij me geweest.' Een interview met Dyade-bestuurder en samenwerkingspartner Jessica van Wingerden.