Natuuronderzoek + dancefestival

NADO organiseert voor studenten en docenten een compleet verzorgde Ecosafari onderzoeksweek op Terschelling. De eerste week vond 4 tot 8 april plaats met deelnemers van MBO Aeres Leeuwarden van de studierichtingen natuur, recreatie en life sciences. Alle deelnemers verbleven in de Folkshegeskoalle van Terschelling in Hoorn.

Vogelexpert Arie Ouwekerk bij de cranberry’s in de buurt van de Boschplaat.

Op de vraag wat ze ervan leerden, antwoordden enkele leerlingen: ‘zelf onderzoeken en zelf interviewen.’

Het programma bestaat ‘s ochtends uit excursies naar natuurgebieden in de bossen, duinen en de Wadden onder leiding van ervaren gidsen van het eiland.

‘s Middags doen de studenten zelfstandig bronnenonderzoek en interviews met bewoners en deskundigen. Het is de bedoeling dat zij op de laatste dag van deze onderzoeksweek per groep van 4 à 5 personen een presentatie verzorgen.

Bij de eerste Ecosafari week onderzochten de studenten de voor-en nadelen van een gepland evenement onder de titel Eilân dancefestival.

In de afgelopen week werkten 20 derdejaars studenten en twee docenten van twee opleidingen voor het eerst samen. Docenten Bauke van der Meulen en Gerjan Scheper zijn positief over deze vorm van onderwijs vanwege het feit dat ze op een natuurlijke manier samenwerken, dat ze zelfstandig werken en nieuwe ervaringen op doen. Informeel leren, ervaringen op doen in de praktijk van het bedrijfsleven (‘hybride onderwijs’). Kenmerkend is dat de studenten zelf initiatief moeten nemen en zelf aan de slag gaan.

Elke onderzoeksgroep presenteert de resultaten van hun onderzoek naar de voor- en nadelen van een dancefestival op Terschelling.

Waardevolle week

De docenten ervaren dat ze zelf veel inbreng hebben gehad op het programma van NADO. ‘Het programma sluit inhoudelijk goed aan wat wij op school doen’, zegt Gerjan. Hij vindt met name de keuze voor een casus uit de praktijk een goede aanvulling op de excursies in de natuur. In het programma betekende dat ‘s ochtends theorie in de praktijk brengen en ‘s middags zelfwerkzaamheid. Daarnaast vindt Bauke ‘het groepsproces’ ook van groot belang tijdens zo’n week. Is er sprake van voldoende kennisoverdracht? Gerjan: ‘Zeker vanuit de excursies en de interviews vergaren ze kennis.’

De slotconclusie over de week van Gerjan: ‘Zo’n veldwerkweek is voor iedere student waardevol. Vooral de ervaringen die ze opdoen. Dat ze met elkaar zijn.’ Bauke vult dit nog aan met de ervaringen dat ze dilemma’s van een complexe casus meemaken. Zijn eindoordeel is klip en klaar: ‘Het was een zeer geslaagde week!’

Ook belangstelling voor een Ecosafariweek op Terschelling? Neem contact op via info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

Tekst en foto’s: Henk Tameling

Meer inspiratie:

Maak duurzaamheid deel van het onderwijs

Een oproep aan de overheid tot een visie en beleid op het gebied van duurzaam onderwijs. Investeer in de toekomst!

Kan het onderwijs alles oplossen?

In discussies over maatschappelijke thema’s ziet men het onderwijs als allesoplosser. Is de impact van het onderwijs wel zo groot en wat gebeurt er aan klimaateducatie?

Inspirerende en leerzame webinars

Webinars om terug te kijken over hoe je duurzame onderwerpen verwerkt in je les of leerlingen ondersteunt bij klimaatzorgen.