INSPIRATIE
Wat is duurzaam onderwijs, hoe pak je het aan als docent, waarom is het voor leerlingen en studenten van groot belang, welke tools zijn er en wat zijn de actuele ontwikkelingen. Laat je informeren én inspireren door achtergrondartikelen, interviews, blogs en nieuwsberichten.
Deuren gaan open voor Duurzame Docent
Dagblad Trouw interviewde Nawfal Al Jaburi, Duurzame Docent 2024 voor het VO, over zijn aanpak.
Masterclasses in Trouw Duurzame 100
Met een zesde plek in de categorie Onderwijs en Wetenschap komt er meer aandacht voor docenten die kennis en middelen nodig hebben.
Overheid zet in op meer duurzaam onderwijs
Er is te weinig groei en verankering van duurzame ontwikkeling in het onderwijs. Wat willen ministeries daaraan doen?
‘Gelukkig mag ik het stokje overnemen’
Vertrekkend NADO-voorzitter Henk Tameling en opvolger Katrien Eissenloeffel in gesprek over passie, doelen en dromen.
Friese voorlopers aan het woord
In Friesland is de verduurzaming van het onderwijs vergevorderd. Lees de verhalen van de pioniers het uit het Noorden.
‘Elke plek kan een dierbare plek worden’
Nieuwe NADO-collega Froukje Zumbrink wil bijdragen aan een wereld waarin we zorgen voor elkaar, de ander en de natuur.
Schoolleiders, docenten én leerlingen ontzorgen
Mark Boode is ontwikkelaar en trainer van nieuwe masterclasses Duurzaam Onderwijs. Hij blikt terug op wat een masterclass losmaakte bij docenten.
Leuke lesmaterialen voor jongeren
Vijf tips met lesmaterialen van docenten of organisaties die hun materialen (vaak kosteloos) delen. Maak er gebruik van!
Actie: de staat van het duurzaam onderwijs
Draag als docent, onderwijsmedewerker, schoolleider, ouder én leerling bij aan de Staat van het Dúúrzame onderwijs en maak het verschil.
Nieuwe lichting draagt bij aan versnelling
De verse Duurzame Docenten zijn verkozen voor hun goede werk, inspiratie en voortrekkersrol. Een verslag van de verkiezingsavond.
Wat doet een duurzame docent?
Jaarlijks worden er Duurzame Docenten verkozen. Maar wat doen zij concreet en waarom doen ze dat? Beluister de podcasts.
‘Prikkel leerlingen vanuit hun eigen interesses’
Biologiedocent Jocelyn Janssen houdt van de 'typische vmbo-leerling' en leert ze over de theorie en praktijk van duurzaamheid.
Van moestuin op school naar maaltijd met de buurt
De Amsterdams middelbare school SpringHigh werkt samen met leerlingen aan een groene school in een stedelijk gebied.
De route naar duurzaam onderwijs
Op het Medilex-congres sprak Henk Tameling over de invoering in het voortgezet onderwijs van wat we voor het gemak ‘duurzaam onderwijs’ noemen.
Lesbrieven economie over duurzame thema’s
Iedere jongere heeft er mee te maken: mobiliteit. NADO ontwikkelde er voor de economiemethode PINCODE nieuwe lesbrieven voor.
Hoe maak je masterclasses voor docenten?
Hoe verwerk je green competences in je lessen? Een blik achter de schermen bij de ontwikkeling van elf masterclasses voor docenten.
‘Anders kijken, anders denken, anders doen’
'Het onderwijsveld is altijd dichtbij me geweest.' Een interview met Dyade-bestuurder en samenwerkingspartner Jessica van Wingerden.
Meester Robert maakt de wereld groenblauw
Robert Kwist en kinderen, ze horen bij elkaar als de Euromast bij Rotterdam. Op de Oranjeschool in Rotterdam-Zuid laat hij leerlingen ontdekken.
Leren uit de landen om ons heen
Tijdens haar Europareis zag docent Wieneke Maris in dat beleid een grote rol kan spelen bij het bevorderen van onderwijs voor duurzaamheid. Wat gebeurt er op Europees niveau?
De betekeniseconomie: jij, de wereld en jullie samen
In de betekeniseconomie laten we ons raken door problemen; zodat we er iets aan kunnen doen, aldus Kees Klomp. Ecologie is daarbij uitgangspunt.
De leerlingen zélf zijn de Green Office op school
Een duurzame toekomst, en zorg en verantwoordelijkheid voor de omgeving spelen een grote rol op SpringHigh in Amsterdam Nieuw-West. Ze richtten er een Green Office voor op.
Geef economie betekenis en ga ermee aan de slag
De hedendaagse problemen vragen om een nieuwe economische aanpak: de betekeniseconomie. In zijn gelijknamige boek duidt econoom Kees Klomp deze jonge stroming.
Spelend leren over bodem en biodiversiteit
Arjen Wals pleit ervoor duurzaamheidsvraagstukken de context te laten zijn voor het leren van wat 'de basis' wordt genoemd: bij rekenen, lezen, schrijven.
Studenten duiken in de impact van hun kleding
Via de (fictieve) campagne Save The World ontwikkelden studenten Mediavormgeving middelen om onder 18-25-jarigen circulaire mode te promoten.
Inspirerende en leerzame webinars
Webinars om terug te kijken over hoe je duurzame onderwerpen verwerkt in je les of leerlingen ondersteunt bij klimaatzorgen.
Op Ecosafari bij onze Duitse buren
Leren in en van de natuur staat niet vaak op het lesrooster. Een week Ecosafari leent zich daar perfect voor. En bereikbaar per boot, trein of bus.
‘Duurzaamheid is geen vraag, maar een plicht’
Wat drijft Rosa Groen, docent aan De Haagse Hogeschool en Duurzame Docent? Wat betekent duurzaamheid thuis en op school voor haar?
Wie het eerst op 2030 staat, heeft gewonnen!
Via het gratis bordspel Go Goals Klimaateditie van de Verenigde Naties leren kinderen de 17 SDG's spelenderwijs kennen.
‘Waardevrij onderwijs bestaat niet’
Tijdens haar reis langs scholen in Europa ziet docent aardrijkskunde Wieneke Maris de belangrijke rol van onderwijs in het verduurzamen van de samenleving.
Een podium vol duurzame docenten
Na corona eindelijk weer een feestelijke verkiezingsavond met twaalf genomineerde duurzame docenten op het podium van Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.
Wandel je eigen klimaatroute met Greta
Het Klimaatboek van Greta Thunberg lijkt massief, maar het hoeft niet in één keer uit of in een bepaalde volgorde; pak eruit wat je aanspreekt en wanneer het je uitkomt.
Hungary: The real school is making it real
To learn from initiatives on education for sustainability geography teacher Wieneke Maris visits European schools.
Koplopers van 2022 in het mbo
Op het MBO College Flevoland in Lelystad is de SustainaBul 2022 uitgereikt aan de koplopers in het mbo.
Yvette Barewijk kleedt onderwijs in duurzaam jasje
Modedocent Yvette Barewijk geeft studenten het goede voorbeeld: kleding repareren of tweedehands kopen, óf van een duurzaam merk.
Naar betekenisvol economie-onderwijs
NADO ON TOUR sprak docenten, wetenschappers en beleidsmakers over de vraag hoe we het economie-onderwijs meer betekenis kunnen geven.
Door verbinding méér impact maken
Bij NADO gaan we het in 2023 anders doen: meer samenwerken, de ego’s aan de kant en verbinden met andere personen en organisaties om meer impact te hebben.
De beste studie gaat over de thema’s van deze tijd
Wat maakt de studie Global Responsibility and Leadership van de Rijksuniversiteit Groningen zo goed? We leggen die vraag voor aan student Max Eisenbart.
Wat kan de kracht van verbeelding doen?
Praktische tips voor docenten om via klimaatonderwijs de verbeeldingskracht van leerlingen of studenten te trainen bij het werken naar een duurzame toekomst.
De wereld verandert, het economie-onderwijs niet?!
Docenten economie, een uitgever en een student leggen uit waarom zij pleiten voor duurzaamheidseducatie en toekomstbestendig economie-onderwijs.
‘Gelijkwaardigheid betekent zelf meedoen’
Aan de hand van tien steekwoorden leren we de enthousiaste en duurzame mbo-docent Art & Design Colien Langerwerf beter kennen.
Duurzame duizendpoot in Groningen
Docent Food, Life & Innovation Marjan Nijenbanning is met recht een kwartiermaker voor duurzaam onderwijs te noemen. Wat drijft haar?
Speel in op werknemer van de toekomst
Hoe zorgen bedrijven dat de werknemers van de toekomst zich straks thuis voelen en hoe sluit het onderwijs daarop aan?
Norway: learning in nature with the community
Geography teacher Wieneke Maris visits a biodynamic farm in Norway and discovers a great example of participatory learning for sustainability.
Gi-Ga-Groene verhalen geven kinderen grip
Kinderboekenschrijver Marc ter Horst over het voortdurende belang van leesbevordering en duurzaamheid op scholen.
‘Hoe leren we leerlingen kritisch denken?’
Maarten Nijman, directeur bij Our New Economy, over de noodzaak het denken over de economie te veranderen.
NADO on tour: over nieuw economie-onderwijs
NADO spreekt docenten, wetenschappers en anderen die toe zijn aan vernieuwing van het economie-onderwijs.
Bedrijven willen wel circulair, maar hóe?!
Specialist Circulaire Economie Douwe Jan Joustra was te gast als panellid op een conferentie over de Low Carbon Economy in Brazilië.
Een vak dat alléén over duurzaamheid gaat
Het Berlage Lyceum in Amsterdam is gestart met een pilot voor een nieuw vak: Sustainability. Een primeur in het vo!
Norway: education that connects
Geography teacher Wieneke Maris shares ready to implement tools for teaching system-thinking she discovered in Norway.
Kinder- en jeugdboeken over klimaat
Veertien kinder- en jeugdboeken die gaan over het klimaat en aanverwante zaken. Plus tips om ze in te zetten in het onderwijs.
De toekomstdromen van Jantien en Julia
Jantien Marsman en Julia Boesenach geven gastlessen op scholen over economie en duurzaamheid onder de titel Toekomstdromen.
De rol van onderwijs in leren een ‘zelf’ te zijn
Prestatiedruk en meetlust in het onderwijs ontnemen leerlingen de kans op school een ‘zelf’ te ontwikkelen. Gert Biesta biedt docenten visies.
‘Laat leerlingen eigen curriculum beïnvloeden’
Pieter Lossie (20) slaat bruggen tussen beleidsmakers en jongeren die opkomen voor een betere wereld en ander onderwijs.
Start ook een green office op jouw school!
Na een confronterende vraag van een leerling bedacht docent Bas Huijbers een praktisch en magisch middel: de Green Office.
Wat jouw gedrag doet met de natuur
Zo maak je jonge mensen bewust van de invloed van hun gedrag en andere bedreigingen op de natuur: door ze er een festival in te laten organiseren!
De voorhoede en voortrekkers in het mbo
NADO onderzocht mbo’s op de verduurzaming van hun onderwijs en de bedrijfsvoering. Een beschrijving van de ervaringen en conclusies.
Inspirerende interviews over verduurzaming op school
In een negendelige interviewreeks geeft NADO online inspiratie voor het onderwijs, specifiek voor het mbo, over de praktijk van verduurzaming van je school.
Natuuronderzoek + dancefestival
Studenten van MBO Aeres Leeuwarden van de studierichtingen natuur, recreatie en life sciences gingen een midweek naar Terschelling: ‘Zelf onderzoeken en zelf interviewen.’
De school van vroeger, vandaag en morgen
Zes bevlogen onderwijstijgers kijken in een ‘klassengesprek’ terug op hun eigen schooltijd en welke invloed dat heeft gehad op wie ze nu zijn en wat ze nu doen.
Zelf lessen ontwerpen kán, maar is tijdrovend
Het didactiekboek 'Lesgeven over duurzame ontwikkeling. Didactische handreiking' doet wat het belooft: het is samenhangend, zowel inhoudelijk en als leerproces.
Verbeelding tegen klimaatstress
Voor steeds meer jongeren geeft de blik op hun eigen toekomst onrust, stress of zelfs angst. Met de kracht van fantasie kunnen docenten hen daarbij helpen.
Brief aan onderwijsminister Wiersma
Een open brief aan Dennis Wiersma, de nieuwe minister van Onderwijs.
De stapelaars in zijn onderwijsfamilie
Jeroen Dijsselbloem komt uit een onderwijsgeslacht, koos voor de politiek, en schreef 'De onderwijsfamilie', een familiekroniek over honderd jaar onderwijs in Nederland.
Wordt Alexia prinses duurzaamheid?
Henk Tameling zou willen dat iederéén - met of zonder geld - het interessante onderwijsconcept kan volgen van de (kost)school van prinses Alexia.
Goed voorbeeld doet goed volgen
De duurzaamste mbo-scholen van 2021 zijn volgens SustainaBul het Koning Willem I College, het Yuverta en het Friesland College.
Gemiste kansen in coalitieakkoord
Onderwijs lijkt een van de speerpunten van de regering Rutte IV te worden. Het coalitieakkoord over onderwijs nader bekeken.
Duurzaam door; een leven lang
Systeemdenken en circulariteit, economie en ecologie zijn begrippen die voor bestuurslid Douwe Jan Joustra, bestuurslid per definitie thuishoren in het onderwijs.
Is duurzaamheid als vak links en betuttelend?
Het voornemen van de Radboud Universiteit om het vak duurzaamheid in het curriculum op te nemen, roept reacties op.
Red jezelf, begin bij de wereld
Zijn de bevindingen van Babette Porcelijn uit haar nieuwste boek 'Het Happy 2050 scenario' bruikbaar als lesmateriaal?
Duurzaamheid standaard op Radboud Universiteit
De Radboud Universiteit leert straks iedere student hoe je bijdraagt aan duurzaamheidsvraagstukken.
Leren repareren geeft spullen waarde
Een gat in je sok? Weg ermee. De schouderband van je sporttas losgescheurd? Waardeloos, in de vuilnisbak. Het snoer van de router stuk? Hele ding onbruikbaar. Maar is dat zo?
Kan het onderwijs alles oplossen?
In discussies over maatschappelijke thema’s ziet men het onderwijs als allesoplosser. Is de impact van het onderwijs wel zo groot en wat gebeurt er aan klimaateducatie?
Futureproof: zaadjes zaaien in Limburg
Zeventig leerlingen van verschillende middelbare scholen komen bij elkaar voor de workshop Futureproof over ‘verduurzaming van je school’. Een verslag.
Onderwijsvernieuwing tegen klimaatverandering
Om de huidige generatie leerlingen goed voor te bereiden op transities op het gebied van klimaat, biodiversiteit en economie zijn actualisering van leermiddelen en leerstof dringend nodig.
Abstracte ecologie pakkend onderwijzen
Een 'stevig', toegankelijk en waardevol boek, waarin alleen de praktijk een beetje ontbreekt.
De onderwijsexpeditie van Margreet Kamman
Met de Tienerschool laat Margreet Kamman, directeur van Great Learning Nederland, zien dat er ook andere vormen van onderwijs mogelijk – en misschien wel effectiever – zijn.
Onderwijs en onze grondstoffen
Vanuit het onderwijs neemt NADO deel aan de Resource Wende Dialogue, een conferentie over het gebruik van grondstoffen en de gevolgen daarvan op mens, dier en natuur.
‘Respect en vertrouwen zijn de basis’
Sinds deze zomer is ze secretaris in het bestuur: Trisha Goossens. Wie is deze Amsterdamse, moeder van drie dochters en hoe gaat zij om met duurzaamheid?
Slimme tool voor klimaatvragen
Waar vind je betrouwbare informatie over klimaatverandering die je in een les kunt verwerken of die een leerling verder helpt bij een werkstuk … bij de KlimaatHelpdesk!
Dit zijn de vier winnaars van 2021!
Wat drijft de Duurzame Docenten van 2021 om zich vol in te zetten voor duurzaam onderwijs? In een livecast vertellen de winnaars van dit jaar over hun visie en aanpak.
‘Beperk de schade voor jonge generaties’
Als voorzitter van de Jonge Klimaatbeweging droeg Werner Schouten de duurzame troonrede voor. Vol overgave en verontwaardiging. Een samenvatting.
Hoe behoudt deze afvalheld zijn koers?
In Laren en omgeving rijdt een afvalwagen rond van de gemeente met een levensgrote foto van scheikundedocent én afvalheld Bas de Bruijn uit Bussum op de zijkant.
Gronings mbo op de Italiaanse toer
Drie leerlingen van MBO Terra in Groningen over Project Veldboon waarin ze van veldbonen een eetbaar product maken.
Friese scholen op Ecosafari op Terschelling
Met steun van de provincie Fryslan gaan Friese scholen voor vmbo, havo, vwo en mbo een compleet verzorgde midweek over duurzaamheid volgen op de Wadden. Bijna voor niks*.
Duurzaamheidseducatie onderzocht
Afgestudeerd bestuurskundige Joanne Kooiman onderzocht waarom nog niet alle onderwijstypen duurzaam onderwijs geven.
Routekaart Duurzaam Onderwijs
Een school verduurzamen kan op vele manieren, maar waar begin je, hoe ga je verder en hoe veranker je wat je bereikt hebt in je organisatie?
Duurzaam onderwijs op de Haagse agenda!
Dat haar kinderen nu hetzelfde leren als zij vroeger, was voor bestuurslid Annemarije Tillema reden in actie te komen.
Naar andere economie-onderwijs
Veel economiedocenten vinden het lastig actuele voorbeelden in hun lessen te gebruiken. Tijd om dat te veranderen.
‘De dialoog tussen docent en leerling telt’
TIen leerlingen geven hun mening over duurzaamheid en klimaat in relatie tot vakken, toetsen en docenten.
Hoort duurzaamheid thuis op school?
Black Live Matters, loverboys, climate change, is school de beste plek om het daarover te hebben? Ja en nee, vindt Henk Tameling.
Wedstrijd en lesmateriaal ‘De Ideale School’
Via een creatieve wedstrijd kunnen leerlingen hun visie op hun ideale school met ons delen! Voor docenten is er lesinspiratie.
Kennisbank voor natuur- en milieueducatie
Er is nu één centrale databank met informatie over natuur, milieu en duurzaamheid voor het ontwikkelen van je lessen.
Minder vliegen, meer klimaatlessen
NADO is één van de organisaties uit de wereld van onderwijs, wetenschap, cultuur, milieu en natuur die het nieuw te vormen kabinet vragen om een effectief klimaatbeleid.
Teken het manifest voor duurzaamheidseducatie!
Om politici te doordringen van de noodzaak van duurzaamheidseducatie bieden NADO en anderen hen een manifest aan.
Online educatie over circulaire economie
NADO ontwikkelt voor Duurzame Dinsdag het idee voor een gratis en onafhankelijke online lesmethode over circulaire economie.
Circulaire skills: zwemles voor de docent?
Ga je als professional in het onderwijs mee met de stroom, verleg je die, of werp je een dam op? Een lees- en een kijktip.
Circulariteit in de praktijk van het onderwijs
Een uitzending met gesprekken met pioniers uit het vo en mbo over hoe je lessen over duurzaamheid organiseert op school.
Maak duurzaamheid deel van het onderwijs
Een oproep aan de overheid tot een visie en beleid op het gebied van duurzaam onderwijs. Investeer in de toekomst!
Waarom leren voor duurzame ontwikkeling?
Drie redenen waarom leren voor duurzame ontwikkeling in het onderwijs nodig is.
Creativiteit, integratie en duurzaamheid
De Proeverij Duurzaam Onderwijs ging over creativiteit van het kind, integratie van vakken en leren voor duurzame ontwikkeling.
Whole School Approach to Sustainability
De resultaten van het praktijkgerichte onderzoek naar de Whole School Approach toegelicht.
Een concept voor duurzame VO-scholen
Een poging het containerbegrip 'duurzaam onderwijs' te verduidelijken en weerstand weg te nemen.
Van kinderschoen naar volwassen stapper
Verduurzaming van het onderwijs, duurzame scholen, eco-schools. Waar hebben we het over?
Klimaatlessen: niet praten, maar doen!
Stakende leerlingen willen dat het kabinet snel beslissingen neemt zodat er meer aandacht komt voor klimaateducatie.
Leerlingen betrekken bij de school
Hoe betrekken we leerlingen bij ontwikkelingen van je school? Het Coornhert Lyceum heeft hier een stappenplan voor gemaakt.