Verduurzamen is best een klus en je bent er niet met één aanpassing. Gelukkig zijn er in het hele land veel onderwijsmensen, die ieder op hun eigen manier bezig zijn met dit onderwerp. In een negendelige interviewreeks geeft NADO online inspiratie voor het onderwijs, specifiek voor het mbo, over de praktijk van verduurzaming van je school.
NADO heeft via het online platform Guides.co negen ‘video-uitzendingen’ gerealiseerd over de vraag hoe je je school en/of je team kunt verduurzamen. Met het concept van de Whole School Approach (WSA) zijn we op zoek gegaan naar docenten, beleidsmedewerkers en managers die hun eigen weg proberen te vinden op weg naar duurzaam onderwijs.
Van Groningen tot en met Zeeland wordt er hard gewerkt om studenten en docenten mee te nemen op een duurzame en circulaire route. In videogesprekken nemen de collega’s ons mee op hun eigen route. De serie bestaat uit de volgende delen en is te zien op het YouTube-kanaal van NADO. Door op de titel te klikken word je direct doorgezet naar de video.
Aflevering 1
De visie van professor Arjen Wals (WU), Daan de Kruijf en Eline Koopman (Leren voor Morgen) – 22 min.
Aflevering 2
Interview met coördinator Tessa Kramer. De rol van frontrunners, projecten en hoe de voorbeelden voor het oprapen liggen – 22 min.
Aflevering 3
Carolien Passenier, docent wiskunde op de afdeling Bouw van ROC Scalda (Zeeland) vertelt over excursies naar duurzame bedrijven, het vak wiskunde en duurzaamheid, onderwijs in projectvorm, over lineaire en circulaire economie en interactie met studenten. Hoe je met proeftuinen het beste uit studenten haalt. Isabelle Scholte, student Radboud Universiteit en bestuurslid van Youth for Climate gaat in op het onderzoek Klimaat in de Klas – 22 min.
Aflevering 4
Henk Tameling (NADO) en Heleentje Swart (SPARK the movement) in gesprek met Hanane Abaydi over de verschillende mogelijkheden van professionalisering voor docenten ten gunste van goed onderwijs voor docenten en studenten. Hoe organiseer je deskundigheidsbevordering? Waar begin je? Tip: website www.lerenvoormorgen.org en www.academievoorduurzaamonderwijs.nl
NADO pleit voor een nieuwe online methode voor ecologie en economie en systemische manieren van denken – 21 min.
Aflevering 5
Gaaike Euwema van ROC Noorderpoort in gesprek met Henk Tameling en Hanane Abaydi over de praktijk van verduurzaming op het gebied van bedrijfsvoering in Groningen op de locaties van deze ROC. Hier is duurzaamheid op het gebied van inkoop, huisvesting en energie verankerd. Alles gericht op CO2-neutraliteit en circulariteit. Hoe vertaal je duurzame faciliteiten naar onderwijs en studenten? Het begint met het goede voorbeeld geven. En bijvoorbeeld andere vormen van professionalisering, zoals docenten stage laten lopen bij duurzame bedrijven – 27 min.
Aflevering 6
Practor Maurijn van het MBO College Lelystad over het onderwijsprogramma voor 600 eerstejaars studenten rond duurzaamheid. Bjorn Hillebrandt van Yverta MBO en VMBO Den Bosch heeft een uitgesproken visie op duurzaamheid. Hij stelt de student centraal en laat hem of haar grotendeels het onderwijsprogramma zelf bepalen – 32 min.
Aflevering 7
De rol van projectonderwijs. Alco Otten van Alfacollege Hoogeveen laat de praktijk leidend zijn. De bouw van een tiny house met waterstof is er een goed voorbeeld van – 23 min.
Aflevering 8
De visie van ROC Friese Poort en Jaap van Bruggen, facilitair manager. Hij heeft een duidelijke visie met daarbij behorende ambities. Een gesprek met Jaap van Bruggen door Hanane Abaydi en Henk Tameling. De ambitie van de school: in 2030 honderd procent CO2-neutraal onderwijs. Dit geldt dus voor alle opleidingen en de daarbij behorende beroepen. De kapster als voorbeeld: ‘de ‘green scissors’. De school kent een programma voor ontwikkeling van docenten. De bedrijfsvoering en leiderschap dienen als voorbeeld voor de ambities. De school meet zijn eigen CO2-uitstoot. De grootste veroorzaker is mobiliteit – 21 min.
Aflevering 9
In gesprek met Justin Schild, programmamanager en Erik Philippo, docent burgerschapskunde en mentor op de sportopleiding. Het team staat in het tweede jaar van verduurzaming en circulariteit en heeft de eerste lichting studenten daarin meegenomen. De SDG’s bieden de studenten de mogelijkheid om keuzes te maken op basis van hun affiniteit met een bepaald onderwerp – 24 min.