Routekaart Duurzaam Onderwijs

Een school verduurzamen kan op vele manieren: in het lesaanbod of het schoolgebouw, in het gedrag van het team en de leerlingen, of in de keuze voor materialen en projecten. Maar waar begin je, hoe ga je verder en hoe veranker je wat je bereikt hebt in je organisatie? De Routekaart Duurzaam Onderwijs helpt je bij het vinden van de juiste weg.

De kinderen en jongeren die nu naar school gaan, hebben een uitdagende toekomst voor de boeg. Hun leefomstandigheden, carrièremogelijkheden en consumptiegedrag zullen meer en meer beïnvloed worden door blijvende veranderingen in het klimaat en de biodiversiteit. De urgentie en het verantwoordelijkheidsgevoel van scholen hen daar goed op voor te bereiden groeit gelukkig nog steeds. Ook is er een groot en uiteenlopend aanbod van duurzame trainingen, lesmaterialen en projecten. Maar wat past bij jouw school en jouw team? Hoe krijg je overzicht over alles wat er al is? 

Iedereen doet mee

Vanuit de gedachte dat je aanwezige kennis moet bundelen en beschikbaar stelt, je samenwerkt met alle betrokkenen en op verschillende domeinen aan de slag kunt, heeft de coöperatie Leren voor Morgen de Routekaart Duurzaam Onderwijs ontwikkeld. Dit instrument bevat een handig stappenplan, vragenlijsten, werkvormen, praktijkvoorbeelden en tips waarmee schoolleiders en docenten helder krijgen wat iedereen wil en wat er binnen jouw school mogelijk is. Je kunt daar ook concreet mee aan de slag door trainingen in te zetten bij de organisaties die aangesloten zijn bij Leren voor Morgen. Via het kennisplatform Guides (account kosteloos aan te maken) kunnen deelnemers ervaringen en adviezen met elkaar delen.

Visie in vier stappen

De routekaart is zowel inzetbaar voor scholen die al een eind op weg zijn als voor scholen die aan het begin van het traject staan. In vier stappen brengt het je – in het tempo dat past bij jouw school – naar een visie en beleid waar het hele team in meegenomen is, waar een haalbare planning achter zit en die ook kostentechnisch goed is doordacht. Het is inzetbaar voor alle schoolsoorten.

In de stream van het webinar uitleg over hoe je de routekaart kunt gebruiken.

Projectpartners van de routekaart: SMETeachers for ClimateStichting TechnotrendBright Future Lab, Managemind group, Hart en Hoofd, NADO.

Foto: Henk Tameling

Meer inspiratie:

Nieuwe lichting draagt bij aan versnelling

De verse Duurzame Docenten zijn verkozen voor hun goede werk, inspiratie en voortrekkersrol. Een verslag van de verkiezingsavond.

Geef economie betekenis en ga ermee aan de slag

De hedendaagse problemen vragen om een nieuwe economische aanpak: de betekeniseconomie. In zijn gelijknamige boek duidt econoom Kees Klomp deze jonge stroming.

Norway: learning in nature with the community

Geography teacher Wieneke Maris visits a biodynamic farm in Norway and discovers a great example of participatory learning for sustainability.