Start ook een green office op jouw school!

Hij wilde nu eens luid en duidelijk verantwoording nemen voor de klimaatvraagstukken. Na een confronterende vraag van een leerling bedacht docent Bas Huijbers een praktisch en magisch middel: de Green Office. In te richten naar eigen inzicht, op elke school mogelijk en inclusief gratis advies van Bas.

Ik kan zo boos worden wanneer iemand zegt: ‘Ik heb zo’n vertrouwen in de jeugd.’ WAT! Dat is lekker makkelijk. Zoiets noemen we afschuiven! De jeugd heeft eigenlijk geen macht. De macht zit bij de veertigers en vijftigers van nu! Wij docenten nemen niet de verantwoording voor het klimaatvraagstuk, terwijl wij juist de macht en invloed hebben om iets te veranderen.

Laten we eerlijk zijn. Er zijn tal van initiatieven gerelateerd aan de klimaatcrisis en onderwijs, maar niks structureels, een paragraafje bij aardrijkskunde en een projectje, en dan gaan wij in het onderwijs gewoon weer door met de orde van de dag. Wij, docenten die de macht hebben, maken ons veel drukker om ons eigen vak, de daarbij gemaakte afspraken en de orde van de dag.

Een leerling vroeg aan mij: ‘Wat doe jij dan voor het klimaat?’ En ik gaf antwoord zoals een docent dat kan: ‘Bla bla lessen, bla bla zonnepanelen, bla bla geen vlees meer eten.’ Maar ‘s avonds in bed lag ik te woelen, wat doe ik dan echt? Toen heb ik het roer omgegooid. Niet door in de marge van mijn vak iets aan het klimaatvraagstuk te doen, maar door ernaar te streven dat er op elke middelbare school een fysieke locatie komt waar leerlingen en docenten het onderwijs en de school klimaatbestendig kunnen maken: een Green Office.

Een Green Office is zowel een plek als een middel, iets magisch, waar scholieren, docenten en schoolleiders komen, die aan het klimaatvraagstuk willen werken. Leerlingen zullen er vergaderen of er gewoon zijn of spandoeken maken. Of nieuwe kennis opdoen of paddenstoelen kweken op de koffieprut van hun docenten. Of posters maken en deze in de school ophangen of hun PWS daar doen. Of protest organiseren tegen vliegreizen van de school of een zwaartekrachtbatterij ontwikkelen. ZELF iets ondernemen en hierbij geholpen worden of…

Docenten gebruiken de locatie om samen met leerlingen banners te maken voor een klimaatmars of om inspiratie op te doen. Of om ideeën met andere collega’s uit te wisselen of om een greenhouse (of simpelweg een ‘kas’) op te zetten of samen een YouTube-kanaal te maken of…

Elke schoolleider werkt knalhard en staat midden in de maatschappij, en zou best meer aan het klimaatvraagstuk kunnen doen. In een Green Office kan de organisatie starten of vormgeven aan de ambitie om het klimaatvraagstuk binnen de school een plek te geven, een laboratorium op het snijvlak van onderwijs en klimaatvraagstukken. Een Green Office is een geweldige kans om iets te laten ontstaan wat je nu nog niet kent. Misschien zijn het juist de drop-outleerlingen die hier hun weg vinden of ontmoeten beleidsmedewerkers van de gemeente die echt iets met onderwijs willen doen hier geïnteresseerde leerlingen en docenten.

Bij het Vox-college, De Nieuwe Havo zijn we in elk geval dit jaar gestart. We hebben een grote bezemkast die langzaam vol druppelt met posters, ideeën en hangende leerlingen. Bij het Hyperion heeft een groepje leerlingen een pitch gehouden bij de directeur en daar begint het balletje ook te rollen.

Wil je ook een Green Office starten? Begin gewoon. De kosten kunnen nooit een breekpunt worden. Ik kom gratis op de koffie en geef advies. Daarna… wordt jullie Green Office wat jullie zelf willen.

Bas Huijbers (1975) studeerde Civiele techniek (HTS) en Wetenschapsdynamica (UVA). Hij was vijftien jaar als docent maatschappijleer actief in het onderwijs op het IJburg College, De Nieuwe HAVO en het Vox College in Amsterdam. Bas is als vrijwilliger werkzaam voor Teachers for Climate en Extinction Rebellion. Hij staat bij de Kamer van Koophandel ingeschreven als onderwijspionier.

Tekst: Bas Huijbers | Foto’s: Bas Huijbers en Shutterstock

Meer inspiratie:

Wedstrijd en lesmateriaal ‘De Ideale School’

Via een creatieve wedstrijd kunnen leerlingen hun visie op hun ideale school met ons delen! Voor docenten is er lesinspiratie.

Abstracte ecologie pakkend onderwijzen

Een 'stevig', toegankelijk en waardevol boek, waarin alleen de praktijk een beetje ontbreekt.

De school van vroeger, vandaag en morgen

Zes bevlogen onderwijstijgers kijken in een ‘klassengesprek’ terug op hun eigen schooltijd en welke invloed dat heeft gehad op wie ze nu zijn en wat ze nu doen.