Studenten duiken in de impact van hun kleding

Prachtige posters met daarop een zelf bedacht logo, gemaakt door studenten Mediavormgeving. Door direct aan de slag te gaan met een campagne ontdekken ze de impact die de kledingindustrie heeft op het klimaat en hoe ze andere keuzes kunnen maken.

In maart en april begeleidde NADO dertig studenten in het eindexamenjaar van ROC Horizon College Hoorn die de opleiding mediavormgeving volgen. Ter voorbereiding op hun examen ontwikkelden de Horizon College-docenten Ingeborg van Enden en Jan Willem Bijl samen met Henk Tameling van NADO een praktijkvoorbeeld. Voor de (fictieve) campagne Save The World gingen de studenten aan de slag om in de doelgroep 18-25 jaar circulaire mode te promoten. Voor NADO als opdrachtgever ontwikkelden ze logo’s, video’s en folders, en verzamelden ze passende offertes voor het drukwerk.

Fragmenten uit het lesmateriaal.

De workshop ging in op de circulariteit van mode, en nut en noodzaak van het hergebruik van bijvoorbeeld jeans en het huren of lenen van spijkerbroeken zoals onder andere MUD Jeans dat aanbiedt. Om de impact van het fenomeen mode te laten zien, ging Tameling in op de CO2-uitstoot van de textielindustrie en hoe je als consument – onnodige – verbranding van afgedankte kleding kunt voorkomen en bij kunt dragen aan hergebruik van kleren.

Ladder van circulariteit

Om een handelingsperspectief aan studenten te bieden, kregen ze de ‘ladder van circulariteit ‘te zien die op ons consumptiepatroon is toe te passen. We hebben het dan over de bekende R’s:

  • R1. Refuse en Rethink: afzien van producten of producten intensiever gebruiken; producten  delen;
  • R2. Reduce: producten efficiënter fabriceren of efficiënter maken in het gebruik;
  • R3. Re-use: hergebruik van een product;
  • R4. Repair, Refurbish, Remanufacture en Repurpose: reparatie en hergebruik van productonderdelen;
  • R5. Recycle: verwerken en hergebruiken van materialen;
  • R6. Recover: energie terugwinnen uit materialen.
Ladder circulariteit 1372 x 820

Na de workshop werkten de studenten enkele weken aan hun eindproduct: een folder of een video met bijpassende logo’s. In een persoonlijke presentatie lieten de studenten de resultaten van hun werk zien. De twee begeleiders, Ingeborg van Enden van Horizon College en Henk Tameling van NADO, gaven puntsgewijs hun feedback op de gemaakte media-uitingen. Ze keken of vorm en inhoud goed op elkaar waren afgestemd, of het logo origineel was en of het eindresultaat goed aansloot op de doelgroep. Een groot deel van de studenten had met veel plezier aan de opdracht gewerkt, met zichtbaar fraai resultaat.

Horizon1

Drie eindproducten van leerlingen Mediavormgeving bij de campagne Save The World.

Met het project bereikten de school en NADO twee doelen: studenten goed voorbereiden op hun examen en studenten informeren over de mogelijkheden om duurzaam om te gaan met kleding en dan met name met spijkerbroeken. De docenten ervaarden het zo positief dat ze volgend jaar het project willen herhalen.

Wat is mediavormgeving?
Als mediavormgever communiceer je met beelden. Bij de 
opleiding Mediavormgever leer je hoe je met beeld en tekst een boodschap van een merk kunt omzetten tot een media-uiting. Je vertaalt de wensen van de opdrachtgever in een concept en een digitaal ontwerp voor verschillende media, ontwerpt en voert uit. Je ontwerpt logo’s, verpakkingen, tijdschriften, advertenties en folders, websites, apps, (bewegende) billboards, animaties en publicaties voor op de tablet

Tekst: Henk Tameling | Beeld: Henk Tameling en Shutterstock

Meer inspiratie:

Duurzaamheid standaard op Radboud Universiteit

De Radboud Universiteit leert straks iedere student hoe je bijdraagt aan duurzaamheidsvraagstukken.

Minder vliegen, meer klimaatlessen

NADO is één van de organisaties uit de wereld van onderwijs, wetenschap, cultuur, milieu en natuur die het nieuw te vormen kabinet vragen om een effectief klimaatbeleid.

Circulaire skills: zwemles voor de docent?

Ga je als professional in het onderwijs mee met de stroom, verleg je die, of werp je een dam op? Een lees- en een kijktip.