In gesprek met biologiedocent Gijs Besseling over hoe SpringHigh in Amsterdam-West samen met leerlingen werkt aan een groene school in een stedelijk gebied.
Dit schooljaar startte het project Green Office op de Spring Highschool in Amsterdam Nieuw-West: door het aanleggen van school- en volkstuinen rond het schoolgebouw en in de wijk (buiten leren) ervaren leerlingen heel concreet hoe je kunt verduurzamen.
Dinsdags heeft biologiedocent Gijs Besseling een vast overlegmoment met de 15 tot 20 leerlingen die het Green Office van de school vormen. De groep heeft net een bezoek gebracht aan de 15e Montessorischool Maas en Waal, waar Louise Ruys (Duurzame Docent 2021) met haar collega’s op het schoolterrein een eigen schooltuin heeft gerealiseerd.
Klimplanten, bomen en kruiden
Louise ziet natuurbeleving als de basis van het onderwijs, in haar geval het basisonderwijs. Gijs en zijn leerlingen zijn enthousiast over de tuin met een natuurpad dat onderdeel uitmaakt van het schoolplein met klimplanten, bomen en kruiden. Gijs: ‘Wat opvalt is dat een school in een dichtbevolkt stedelijk gebied zo groen kan zijn. Je ziet overal bomen en planten. Alleen al die natuurlijke aanblik in een stenen omgeving brengt je in een bepaalde rust.’
Deze Montessoribasisschool verbindt de tuin met de lessen en met het gedrag van leerlingen. Zo zette Louise het project afvalvrije scholen op, waarbij ze leerlingen zelf laat onderzoeken welke afvalbakken er geplaatst kunnen worden. Leerlingen kunnen zelf veel ontdekken in de Natuur Mediatheek. Met aandacht voor de SDG’s in de klas, lijkt het duurzame onderwijsplaatje behoorlijk compleet op deze basisschool.
Buiten onderwijs
Een schooltuin kan allerlei onderdelen bevatten, denk aan beschutting voor egels, kippen, vogelkastjes, een insecten- en wormenhotel, een aquarium voor schildpadden en een waterton. Je kunt er bollen planten, de groentetuintjes onderhouden, groen afval verzamelen en bloemen kweken voor de insecten. Je kunt er diversiteit aan flora en fauna inventariseren. Je kunt er ook lesgeven: rekenen, schrijven, tekenen, onderzoeken. Dus buiten onderwijs in meerdere opzichten.
Docenten Gijs Besseling en Peter Vlam begeleiden de leerlingen bij de aanleg van de schooltuin.
Met het bezoek aan de basisschool is de eerste stap gezet op weg naar de volgende. In de week van de Kerstvakantie kent SpringHigh al wat langer een speciale projectweek met vooral activiteiten voor een goed doel. Gijs: ‘Met het oog op ons Green Office-project gaan we dit jaar in de projectweek een dag met honderd tweede- en derdeklasleerlingen beginnen met een groen schoolplein. Docenten en leerlingen plaatsen buiten moestuinbakken, appelbomen, een regenton en een compostbak. Binnen maken we vogelhuisjes, kruidenpotjes om later te planten, posters om informatie te geven over de Green Office en enkele leerlingen produceren een video over de actiedag.
Diner met elkaar en de buurt
Gijs en zijn team hebben een duidelijk doel voor ogen: ‘De inrichting van het schoolplein staat grotendeels in het teken van moestuintjes om uiteindelijk met de opbrengst in de zomer een diner te organiseren voor alle leerlingen. Hierbij kunnen we de buurt ook uitnodigen. Door het project een duidelijk doel te geven, geven we de leerlingen mogelijk ook meer eigenaarschap.’
SpringHigh sluit het kalenderjaar dus actief en groen af. Voor het volgend jaar staat naast het diner ook nog een studiedag over duurzaam onderwijs voor docenten op het programma. We zijn benieuwd naar hun oogst in het nieuwe jaar.
Interesse?
Lees meer over de activiteiten van een Green Office of de doelen van het Green Office-project. Het project Green Office is mogelijk gemaakt door NADO met steun van Maatschappelijke Diensttijd en in samenwerking met Stichting Onderzoekend Tuinieren, Studio Tegenwind, eWaste Arcades, het Parlement der Aardbewoners en Biomimicry.
Meer weten, meer leren?
NADO, Technotrend en Teachers for Climate bieden een Masterclass Buitenonderwijs aan.
Tekst en foto’s: Henk Tameling