Jaarlijks worden per onderwijssoort (PO, VO, MBO en HO) docenten verkozen die zich inzetten voor de verduurzaming van ons onderwijs. Wat doet een docent eigenlijk om ‘duurzaam’ genoemd te mogen worden? Ontdek het in de vierdelige podcastserie!
Wieneke Maris in gesprek met Louise Ruys, Duurzame Docent PO.
Om een idee te geven wat duurzame docenten zoal doen op hun eigen school ging docent aardrijkskunde Wieneke Maris (Duurzame Docent VO 2019), in de studio van Dyade Academie in gesprek met haar collega’s van de afgelopen jaren. Dat levert vier podcasts op met inspirerende verhalen, bruikbare tips, inspiratie en visie!
Louise Ruys, Duurzame Docent PO 2021
‘Ik vind het het ‘t belangrijkste dat kinderen vertrouwd raken met de natuur en zich daar thuis voelen. Ik neem ze het liefst heel vaak mee naar buiten, om te voelen, te ruiken, de verbinding met de natuur te maken. Dan komen ze vanzelf in een mood waarin ze veel meer en makkelijker leren. En vanuit daar kun je bezig gaan met duurzaamheidsonderwijs’, vertelt Louise in de podcast aan Wieneke.
Louise is docent op de 15e Montessorischool Maas een Waal in Amsterdam. Zij heeft als uitgangspunt dat natuurbeleving de basis vormt van het onderwijs. In het interview adviseert ze elke school één docent tijd te geven voor duurzame activiteiten. Ze benadrukt ook het belang dat een directeur je steunt om met duurzaamheid bezig te zijn.
Tim Verhoef, Duurzame Docent VO 2021
De visie van Tim: ‘Duurzaamheid gaat leven als je er maar aandacht aan blijft geven’
Op het Maerlant Lyceum in Den Haag is aardrijkskundedocent Tim erin geslaagd een ecoteam te realiseren met twintig leerlingen en leraren. Zijn ervaring is dat het ‘t beste is om klein te beginnen en positief te blijven. Vol trots wijst hij op de kledingruilbeurs die leerlingen onlangs organiseerden. Het ecoteam overlegt met de schoolleiding over een studiedag over duurzaamheid in 2024 met masterclasses van NADO, Teachers for Climate en Technotrend.
Marjan Nijenbanning, Duurzame Docent MBO 2020
‘Ik begin met collega’s graag met de vraag: “Wat doe je al op het gebied van duurzaamheid, en waar zou je misschien nog een stapje erbij kunnen zetten?” Als je zichtbaar maakt wat er al gebeurt, dan zie je dat mensen alleen maar enthousiaster worden om meer te gaan doen’, aldus Marjan in de podcast.
Marjan, werkzaam bij Terra in Groningen is het voorbeeld van wat een uitverkiezing met je kan doen. Onlangs is zij benoemd tot practor voor Terra en Noorderpoortcollege. Samen met anderen zet zij zich in om de curricula te veranderen en duurzaamheid structureel in het onderwijs te verankeren. Een tastbaar resultaat is de doorlopende leerlijn van het vo naar het mbo ( ‘groene lycea’) en het groene hbo. Haar drijfveer: ‘Goed zorgen voor de mensen’.
Rosa Groen, Duurzame Docent HO 2022
‘We zitten allemaal in een transitie, de klimaatcrisis. Studenten hebben eco-anxiety. Ik zou graag willen dat er veel aandacht komt voor wat je op kleine schaal zelf kunt doen, thuis, in de wijk. Want het is én, én, én: én de overheid, én bedrijven, én individuen moeten aan de slag voor duurzaamheid’, legt Rosa in de podcast uit aan Wieneke.
Rosa werkt op de Haagse Hogeschool als docent en als onderzoeker. Een van haar aandachtspunten is SDG 16 over eerlijke behandeling en veiligheid op straat. Zij is geïnteresseerd in het thema recht en onrecht, bijvoorbeeld in De Haag. Voor haar werk merkt ze dat flexibiliteit, omgaan met onzekerheid en het bieden van een handelingsperspectief belangrijk zijn. Haar devies: ‘Waar je nu bent, is ok!’
De Duurzame Docent Verkiezing
Op 14 maart 2024 was de zesde editie van het event. In het voorjaar van 2025 is de volgende. De inschrijvingen openen in de zomer.
Tekst en foto’s: Henk Tameling
Deze productie is mogelijk gemaakt door Dyade Academy.